nuffnang_bid = "c873044bf82cd596950c46bcb3f8138b"

Friday 27 July 2012

..WHY NOT..

asalamualaikum..


harini dh masuk kali ketiga solat kat masjid tapi saf tak rapat..apakah??


kenapa ramai yg x perihatin tentang masalah ini..wpun agak remeh persoalanya..tp ia adalah sesuatu yg BESAR..a huge thing ok!


sedih sangat bila saudara seislam sendiri yg 'sombong' utk nak rapatkan saf..malu??kenapa plk..kita semua adalah sama..bertelekung..malu lah dgn Allah bila kita tak bersatu hati dalam perkara 'REMEH' sebegini..


farah agak geram bila benda macam ni pun berlaku lagi..dh kuit2 makcik kat sebelah 2 suruh rapat..dia buat 'dont know' ja..huiii...tak tahu lah nak kata apa lagi..kalau org yg 'makan garam' lebih dari farah pun still tak memahami maksud tersebut..susah la kan..


dulu kat sekolah teknik..farah dh bnyk belajar tentang jaga saf..bagi rapat bahu ke bahu..wpun sempit..tp tu lah yg akan menjaga keseimbangan badan kita bila berdiri..kalau tak caya cuba solat sensorg..msti akan rasa terumbg ambing sikit..tapi kalau solat berjemaah n then rapat plk saf 2..komfem berdiri dgn teguh nya..tu lah kelebihan solat berjemaah..


kalau nama ja solat berjemaah tapi saf x mau rapat2 kan..baik solat sorg ja..dh nak sombong sangat kan..


untuk pengetahuan semua, Meluruskan dan merapatkan saf dalam solat berjemaah 2 merupakan suatu hal yang sangat diperintahkan (dituntut) sebagaimana dalam hadis Nabi s.a.w., (maksudnya), “Luruskan saf-mu, kerana sesungguhnya meluruskan saf itu merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat”. (Hadis Riwayat Muslim, no. 433)


Dalam Riwayat yang lain, “Sesungguhnya meluruskan saf itu merupakan sebahagian dari mendirikan solat.”Sesungguhnya menegakkan saf (meratakan saf), adalah sebahagian dari kebaikan solat.”(Hadis Riwayat al-Bukhari) (Hadis Riwayat al-Bukhari & Muslim) “


kalau tak rapatkan saf maknaya perhubungan sesama islam akan retak..

sebaimana dalam hadis dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Tegakkan saf-saf kalian dan rapatkan bahu-bahu kalian dan tutuplah celah-celah dan jangan kalian tinggalkan celah untuk syaitan, barangsiapa yang menyambung saf nescaya Allah akan menyambungnya dan barangsiapa memutuskan saf nescaya Allah akan memutuskannya.” (Hadis Riwayat Abu Daud, no. 666 di dalam Sunannya..


WAJIB ok rapatkan saf tu.....faham..


Disahihkan oleh Ibnu Khuzaimah dan al-Hakim)
Menurut Sheikh al-Albani (rahimahullah), “Yang benar, menutup ruang kosong di antara saf hukumnya adalah wajib.”

sapa nak Allah dan para malaikat berselawat keatasnya kena lah menyambung kan saf2 yg kosong..sapa tak nak,teruskan 'menyombong'..


sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, “Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat kepada orang yang menyambung saf.” (Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan al-Hakim. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Kitabnya Sahih at-Targhib wa at-Tarhib)


Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Tegakkanlah saf-saf, sejajarkanlah bahu-bahu kalian, tutupkanlah celah-celah, dan lembutkanlah diri kalian untuk disentuh tangan-tangan saudara kalian. Jangan biarkan celah-celah untuk dimasuki syaitan. Barangsiapa yang menyambung saf, maka Allah menyambungnya dan barangsiapa yang memutuskan saf, maka Allah memutuskannya.” (Hadis Riwayat Abu Daud, an-Nasa’i, & Ahmad. Juga dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Abi Daud) 

nak ka solat ada syaitan???!

Di dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Demi jiwaku yang ada di tangan-Nya, aku melihat syaitan masuk di celah-celah saf, sebagaimana masuknya anak kambing.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abi Daud.




*tak susah pun kan nak rapatkan dan luruskan saf tu..tolonglah jangan pentingkan diri sendiri..tak rugi kalau buat tu..


#peringatan untuk diri sendiri dan semua umat islam..


tq 4 reading..=)

7 comments:

  1. betul.. beberape hr lepas sy tarawih kt surau, x ramai muslimah.. dlm 10 org je gitu.. sy x faham knape 9 org kt depan, n die sorg2 je kt blakg, xnk ke saf depan padehal ruang punye lah besar padang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mslah kan gitu..ska ja nak buka saf baru..pdhal kna pnuhkn dlu..kn..

      Delete
  2. tuu la pasal....kat surau cik siti ni, saf kat depan cik siti, cik siti tengok mmg renggang ja....tapi kalau nak masuk pun macam tak muat....ada la gap sikit...kiranya boleh la nampak ruang tuu...huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatotnya org sblh 2 yg kna trasa nak injak bg rapat..x smestinya org blkg kna pnuh kn..x da snsitiviti kan org skrg..x nak beralah..huhu..

      Delete
  3. setuju sangat. Tapi kalau lelaki ok je NAL tengok. Manusia sendiri yang selalu memikirkan status dan sebagainya tapi kenyataannya kita sama saja di sisi ALLAH SWT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus la org laki ok..x thu lah np org pmpn ni lain mcm ja egonya..huhu..btol 2 NAL..sama ja kita sbnrnya kt muka bumi ni..

      Delete
  4. cik siti tag awk....http://eimah2328.blogspot.com/2012/07/aktiviti-selepas-sahur-para.html

    ReplyDelete